Giderken direksiyon sıkılıkta her yöne doğru dönüyor ama toplamıyor kendisini. Yani dönüyorum direksiyon o tarafa doğru ellerimi bıraktığımda düzelmiyor o yöne doğru gidiyor. Direksiyon sağa ve sola takılmıyor eşit ölçüde bir sıkılıkta dönüyor ve o tarafa doğru gidiyor.
Çıkmaz olaydık dik bir rampa ve orman içi yolundan ancak belki bir traktör çıkabilecek bir diklikte çıktık, yolda kalsak kurtarıcıda çıkamaz ve tek araç biz.
Tabi düz yol olmadığından arazi koşulları kurumuş toprak, taşlık vbg tekerlekleri daha zorlayıcı bir hal almaya başladı. Çok güzel bir manzara vard yukarıda . Giderek direksiyon dönmemeye başladı. Durum giderek kötüledi ve hiç dönmüyor ne sağa ne sola. Biraz hareket edince bir miktar dönmesi rahatlasa da bizi aşağıya indiremeyecek galiba.
İşte tam bu arada Direksiyon kutusu ile Hidrolik üst direksiyon pompası arasındaki basınç hortumları bir patlama sesi ile bağlantı yerlerinden çıkarak bütün yağ oracıkta boşaldı gitti.
Çok çok zor o rampadan inmek saatler sürdü ve çekici ile Kurtköy’de ki kahrımı çeken arkadaşımın bu kez evinin önüne götürüp bıraktık.
Tekrardan sistemi çıkartyıp ikinci kez İzmir’e söylene söylene gönderdim.
Kurtköy’deki arkadaşımın kardeşi olan sitemize yakınlarda üye olan sitemizdeki , ilk Dodge 4x4 sahibi olan Hulk un abisidir. Dodge dada aynı sistem kullanılmış olup bizdeki ZJ direksiyon kutusunun tam simetrisidir.
Bostancıdaki o ismi çokça Zj ve Wj arka pencerelerinde ismi olan Jeep servisi iki ustalar ile ve Maltepe’de Kurtköy’deki arkadaşımın bulduğu işi sadece offroad araçları mekanik işi olan hem yarışçı hem mekanik offroad ile uğraşan zaat ile görüşüp fikir beyanında bulunduk.
Çıkan sonuç Parçaların ikinci el , çıkma yenilenme ile değil. Bire bir sıfır ve aynı anda sisteme dâhil komple alınıp montajının yapılması akuple edilmesi gerektiği ortaya çıkıyordu. Bostancı deki servis İzmir’deki servisim ile paslaşıyorlar tanıyorlar birbirlerini o güven ile revizyona karşı olduklarını mutlak sıfır parça alıp takılmalı şeklinde izahatlarını belittiler.
Bu meyanda 2. Kez ama bu kez problemsiz USA den gelen direksiyon kutusunu güzelce yapıp gönderdiler. Ve hatalı olduklarını kabul ettiler özenmeden yaptıklarını şişirdiklerini ifade ettiler. Sıfır Ankara dan aldığım üst Pompayı da yeniden iç aksamı ve basınç hortumları orjinali ile gönderdiler.
Arac üretiminde kullanılan orijinal deveboynunu Mert başkan ile o günlerde konuşup irdelemiştik mesajlarda sağ
olsun.
4inçh araçlar için uygun deveboynunu bizzat gidip aldım.
Yine ne olur ne olmaz ilk İzmir’den gelirken çıkma yenilenmiş aldığım direksiyon kutusunda göndermiş elden tekrar geçirmişlerdi dolayısıyla iki kutu elimdeydi. Aracım yükseltildiği halde ilk üretiminden yorgun kalan Orijinaldeki deveboynu sistem rahatmak için büyültüp 4 inç için yerine taktık bir hayli büyük etli ve gerekli gözüken bir bağlantı olduğunu tespit ettik Kurtköydeki arkadaşım ile
Sistem rahatladı bu kullanırken hissediliyordu ve yeni deveboynu ile kesinlikle gerekliydi. Çünkü alt takım da açılar rahatlamıştı ön takımda
Aracı içimizde şüphe olmasın diyerek O bostancıdaki meşhur servis inceledi her hangi bir olumsuzluk görünürde yok. Tüm sistem hatta offroad tamimiyle tamam olması gerektiği gibiydi. Yine dediği uyarıda bulunduğu kısım ((parçaların mutlaka sıfır alınıp sistemin düzgün birbirini zedelemeden çalışması ile olmalı) Direksiyon üst pompası ve direksiyon kutusu. Sakın ikinci el ve revizyonu malzeme kullanılmamalı. Çünkü Doğru çalışanı bozuyor mantığıydı.
Artık kan , damlayan yağ yoktu hiç olmadı direksiyon kutusunda, üst pompa da ses gitti. Yine de direksiyon da aynı ölçüde sağa ve sola dönüşte kendini toparlayamama kaldı.
İzmire yapıldığı ellere götürmeyi karar verdik bir vesile ile E. Foça macerası ile teknemizi ege sularına götürelim istedik bu vesile ile Aracı yapan arkadaşlar iyice bir incelesin istedik. Nitekim her şeyi ile aynısı yapılmış olan kardeşim Özgür 97 Zj de oradan çıktı.
Sonuç
İzmir de günlerce araç kontrolden geçti başka yaptığı zj leri çağırıp kardeşim dahil mukayese edildi bire bir.
Kendisi de 1 üst pompa ve 2 direksiyon kutusuna mal oldu. Tüm kit ve offroad sisiteminin tamamı bir bir A dan ..Z ye kontrol edildi. Direksiyon amortüsörü söküldü rotlar vss Ön takım Sökülüp tekrardan yapıldı, ölçüldü biçildi. Ve ne kadar mantıklı tartışalım lastiklerin sağ ve sola dönüşte dayandığı sona kadar sıkıştırılmış yani
Ä°STÄ°NAT DUVAR ve CÄ°VATALARI
.. Normalinden daha fazla tur ile zorlıyarak daha fazla döndüğü her iki yana bu sebeple her iki pompayı zorlayıp sisteme zarar verdiği direksiyonun sorunlarının oluştuğu yönünde ortaya çıktı ortaya çıktı. Şimdi o civatalar dışarıya alınıp eskisinden daha az dönüş açısı azaldı.
Şu an üzerinde ikisi revizyonlu ikinci el kutu ve pompa bulunuyor.
Yağ içine bu dolgu ilaç ile daha sağlıklı bir hale geldi nispeten.
Bu direksiyon sorunu için tükettiklerim;
11Lt yaÄŸ dekron 2 yaÄŸ
1ad. takım hidrolik basınç borusu seti
Ä°lk direksiyon kutusuna x 2 kez yenileme revizyonu
İlk direksiyon pompasına x 2 revizyon
1ad. üst pompa İzmir den hediye edilen ama çalışmayan.
1ad. sıfır üst pompa
1ad. sıfır USA (zannettiğim-tartışmaya açık direksiyon kutusu)
+Usa gelen iki kez revizyonlana direksiyon kutusu
Benim sonucum. Dekron 2 yağ motor ile ısındığında acaba ısı yükseldiği için fazla koruyamayıp lastik aksamlar şişip direksiyonun zorlandığı yönünde. Kutulaın içersindeki lastik aksam vbg daha yüksek ısıya dayanabilir bir yağ koysam değişir mi? Çünkü Motor soğukken yağ soğukken direksiyon takılmadan, zorlanmadan, ağırlaşmadan dönüyor. Ne zaman ki sıkışık bir trafikte ilerliyorum sadece sıkışık otoparkta yanaşırken veya çok dar bir park yerine girmeye uğraşıyorum düzgün çalışan direksiyon hızlı sağ ve sol hareketleri ile bir ağırlaşma zaman zaman halen olmakta